Uit de Idee!
"De Idee, het landelijke ledenblad van de organisatie Jong Nederland, heeft in het meinummer een groot artikel over de totstandkoming van onze nieuwe website. In het artikel wordt verwezen naar deze blog. Een speciale groet aan onze collega afdelingen en leiders. Laat hieronder je reacties achter!"
Nieuwe website JN Beers!
Jong Nederland Beers heeft een nieuwe website, en wat voor een! Een interactieve ontmoetingsplaats voor ouders, leden, leiders en andere belangstellenden. Het doel van deze nieuwe website is om het dialoog met belangstellenden aanzienlijk te versterken, de communicatie met ouders en leden vlotter te laten verlopen en op een open manier inzicht te geven in onze organisatie en werkwijze.
Onze nieuwe website is schijnbaar opgevallen en het landelijk bureau van Jong Nederland heeft ons gevraagd om hierover een stuk te schrijven. We denken dat het voor jullie wellicht interessanter is om het over de totstandkoming hiervan te hebben dan alleen over de functionaliteiten. Misschien kan onze nieuwe website zelfs wel als platform dienen voor de communicatie tussen afdelingen van Jong Nederland.
Het Idee!
Onze website was al sterk verouderd en we merkten dat de afstand in communicatie tussen ons en de ouders hierdoor misschien wel groter werd. Dit ging allemaal nog gepaard met het nodige papierwerk en inzet van tijd, wat anno 2012 eigenlijk wel tè oubollig is/niet meer kan. De behoefte aan een nieuwe website was dus erg groot. Een speciale commissie werd hiervoor opgesteld en al snel kwamen er ideeën op tafel. De commissieleden denken in ieder geval groot en de uitkomst was een website waar een multinational nog maar net aan kan tippen, maar hoe ga je dat bewerkstelligen met 0,0 budget en economisch barre tijden waarbij de geldkraan voor sponsoring als eerste wordt dichtgedraaid. Een creatieve geest was dus vereist.
“Waarin kunnen we onszelf onderscheiden?”, “Wat kunnen wij goed?”. We waren het er unaniem over eens dat deze bij organiseren ligt. Met al die kennis en ervaring met het organiseren van kampen, clubavonden en weekendjes en wat nog wel meer., zijn er maar weinigen die dit beter kunnen dan een afdeling van Jong Nederland. De volgende vraag was “Wat kunnen we dan betekenen voor een bedrijf?”. “Een personeelsdag in ruil voor een website” klonk het en het idee was geboren!
De uitvoering
We begonnen dus met het benaderen van bedrijven in ons netwerk om met ons samen te werken en we waren verrast door het grote aantal bedrijven dat enthousiast was. Al snel zaten we aan tafel met een enthousiast bedrijf (Demare) die, in samenspraak met ons, het prachtige ontwerp heeft gemaakt. (www.demare.nl). Met alleen het ontwerp waren we er nog niet, omdat de technische realisatie nog geregeld moest worden met het CMS etc. Hiervoor vonden we het plaatselijke Image-in Media bereid en na meer dan een jaar was ons prestigeproject geboren.
Onze ervaring hierbij is dat je jezelf als Jong Nederland afdeling vooral niet mag onderschatten en je veel kunt betekenen voor bedrijven. Beide personeelsdagen verliepen, mede door onze ervaring, organisatiekwaliteiten en het spelaanbod, super en het resultaat was 2 bedrijven die meer dan tevreden en laaiend enthousiast waren en last but not least zeer welwillend om er iets moois van te maken.
Het resultaat
De website draait om de Blog. Achtergrondonderwerpen worden eruit gepikt en door de reactiemogelijkheid bieden we iedereen de kans mee te praten en onze website te verrijken. Informatie op de website hopen we levendig te houden door tips, opmerkingen en discussies met jou als volger!
Naast de Blog vind je natuurlijk alle informatie omtrent Jong Nederland Beers terug op de website. Foto’s van de activiteiten komen op de site, net als het programma voor de clubgroepen, de mededelingen en natuurlijk onze Twitter. De website zorgt voor een stukje gemak. Aanmelden voor activiteiten gaat voortaan een stuk gemakkelijker, via de website. Ook vind je alle informatie die in de uitnodiging staat, de foto's en eventuele verslagen terug op de pagina's die we voor elke activiteit aanmaken.
Dit is een van onze ervaringen waar we een creatieve oplossing voor hebben bedacht. Bij landelijke- (Kaderschouw), districtsactiviteiten en mede JN’ers van andere afdelingen merken wij dat er wel behoefte is aan het uitwisselen van kennis. Zo hebben wij bijvoorbeeld een spelmap in Dropbox om ideeën op te doen en zetten wij regelmatig stagiairs in. Maatschappelijke stagiairs om voldoende leiding te hebben, maar ook HBO-stagiairs die ons helpen om de kwaliteit van het spelaanbod te verbeteren.
Dit verhaal zal ook als blog bij ons op de website staan en jullie kunnen hierop reageren. We hopen daar de dialoog met jullie aan te gaan en wie weet liggen er hechte samenwerkingen in het verschiet.
Deze website is dus tot stand gekomen door de hulp van reclamebureau Demare uit Nijmegen (creatie) en Image-in uit Beers (technische realisatie). Deze twee bureaus mogen zich met recht 'vriend van Jong Nederland Beers' noemen. Een echte aanrader voor andere Jong Nederland afdelingen, werk samen met partijen, zonder dat daar geld bij komt kijken! Bedrijven vinden de initiatieven van Jong Nederland vaak erg goed, waardoor zij graag een vorm van samenwerking aan willen gaan. Maak gebruik van het netwerk dat je opbouwt met de leiding en kijk waar mogelijkheden liggen om iets voor elkaar te betekenen, zowel met bedrijven als met de Jong Nederland-afdelingen onder elkaar. We kunnen veel van elkaar leren! Nu op naar www.jongnederlandbeers.nl!
print_r ($cobj); ?>