Sponsoring en ruil anno 2013
Sponsoring en ruil anno 2012
“Flip Schoonmaakpartners!” Zal het in talloze vergaderruimtes in Nederland klinken wanneer een medewerker die toevallig volleybalt of in het land van Cuijk woont wordt gevraagd of hij een schoonmaakbedrijf kent. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan maar het kan niet anders dan dat de naamsbekendheid van Flip Schoonmaakpartners als een vuurpijl omhoog is geschoten sinds de samenwerking met Energo.
‘Middelgroot schoonmaakbedrijf koppelt haar naam aan volleybalclub met landelijke bekendheid.’ Mede door de pakkende, ‘what-you-see-is-what-you-get’, merknaam van Flip Schoonmaakpartners is dat een match made in heaven als je het mij vraagt. De publiciteit die het oplevert zijn de sponsoruitgaven meer dan waard.
In theorie is sponsoring het beschikbaar stellen van geld of andere middelen aan een organisatie in ruil voor publiciteit. Tja, dan krab je jezelf wel even achter de oren als je als voorzitter van Jong Nederland Beers het idee hebt de PR van je clubje een boost te geven door een nieuwe huisstijl en website te lanceren. ‘Jong Nederland Smits metalen ramen’? ‘Het Smals-zomerkamp 2013’? Nee, wij kunnen niet de mate van exposure beloven die Energo, HBV of Playback voor elkaar krijgt.
Zouden de bordsponsoren in de Kloosterhof allemaal een bord laten plaatsen omdat het zo’n belangrijke bijdrage levert aan het behalen van de marketingdoelstellingen? Vast niet.
“Als je een boormachine koopt dan koop je geen boormachine maar een manier om gaatjes te boren.” Zo luidt een veelgehoorde marketingwijsheid. De plaatselijke hovenier betaalt niet voor een reclamebord maar in de eerste plaats voor een manier om zijn maatschappelijke betrokkenheid te tonen, om liefdadigheid te uiten. De naam die op de muur van de sporthal prijkt is slechts een bijkomend voordeel, een tegenprestatie van de club.
Tijdens een rondje bellen voor sponsoring van de Wandel4Daagse kreeg ik hoogte van de stemming die heerst onder de Beerse middenstand wat betreft sponsoring: “Oh, voor Jong Nederland, *stilte* nou doe maar dan.” De intrinsieke waarden die hier ten grondslag liggen hebben niets te maken met publiciteit en exposure. Lies van de Leuvert heeft toen ik belde echt niet gedacht: “Verdorie, dit instrument pas precies binnen onze marketingcommunicatiemix, op basis van de return on investment kan ik hier gerust ja tegen zeggen.” Nee, dit is natuurlijk een voorbeeld van een ondernemer die over haar hart strijkt en wat wil doen voor de Beerse jeugd. Deze mensen maken een dorpje als Beers tot wat het is: een gemeenschap.
De bomen reiken echter niet meer tot de hemel, tijdens dezelfde ronde langs de Beerse ondernemers hoorde ik voorbeelden van ondernemingen die elke week wel weer een sponsoraanvraag kregen. “Wij zijn uitgesponsord, we kunnen het niet meer betalen!” merkten ze terecht op. Afijn, de conclusie dat ik niet genoeg geld bij elkaar zou krijgen voor de nieuwe website door traditionele sponsoring was snel getrokken.
Het beschikbaar stellen van geld of andere middelen in ruil voor publiciteit, zo luidt de theorie dus. Maar als maatschappelijke betrokkenheid en liefdadigheid de belangrijkste drijfveren van sponsoring zijn moet er toch wel een alternatief voor de publiciteit die Flip Schoonmaakpartners ontvangt als tegenprestatie te bedenken zijn?
Medio 2011 viel alles ineens samen. Er borrelde al een tijdje een idee onder de leiders om een activiteit te organiseren voor een bedrijf in ruil voor ‘iets’. Op hetzelfde moment kwam Liesbeth; Jong Nederland moeder en partner bij reclamebureau Demare in Nijmegen met het idee om voor ons wat te doen in ruil voor het organiseren van de jaarlijkse personeelsdag.
Aha! We mogen dan wel weinig publiciteit kunnen bieden maar met een beetje creativiteit kunnen we bedrijven dus wel degelijk waarde leveren: we hebben een accommodatie, we hebben vrijwilligers en we hebben vooral veel ervaring met het organiseren van activiteiten.
Met het bovenstaande in ons achterhoofd hebben we de stoute schoenen aangetrokken en zijn we op pad gegaan om bedrijven die op de een of andere manier een binding hebben met onze club te benaderen om ons te helpen. Met succes! Buiten het PR & communicatie verhaal wilde een accountantskantoor ons wel helpen een systeem voor de financiële administratie op te zetten in ruil voor het organiseren van het sinterklaasfeest voor de kinderen van haar werknemers. We hebben een fotografe bereid gevonden foto's te maken van enkele activiteiten, zij kan de foto’s op haar beurt gebruiken voor haar portfolio. Ook is een taalbureau bereid gevonden om de teksten voor ons jaarboek en website te redigeren in ruil voor het beschikbaar stellen van onze accommodatie voor taal-trainingen en bijlessen. Last but not least heeft Demare onze huisstijl en website ontworpen en heeft Image-in uit Beers de website geprogrammeerd. Beiden in ruil voor een geheel verzorgde personeelsdag in Beers met een GPS-tocht, teambuildingspellen en BBQ. Allemaal voorbeelden van ruiltransacties waarbij ondernemers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen en daarvoor een waardevolle tegenprestatie ontvangen.
Bij ons is deze vorm van sponsoring een groot succes gebleken, we willen deze lijn dan ook voortzetten en staan altijd open voor nieuwe ideeën! Ik hoop dat ik met deze blog bedrijven en vrijwilligersorganisaties heb kunnen inspireren. Ga eens na welke vormen van ruil er plaats zouden kunnen vinden tussen het bedrijf waar je werkt of de vereniging waarbij je vrijwilligerswerk doet en andere organisaties. Ik weet zeker dat je er versteld van zult staan wat je met een beetje creativiteit voor elkaar kunt krijgen! Ik ben erg benieuwd welke ideeën hier uit voortkomen, laten we eens kijken of we in de reacties een aantal ideeën kunnen opsommen, misschien komen we wel tot een match!
Was getekend,
Jan Kaak
TIP: Stichting Actieradius organiseert jaarlijks de ‘maatschappelijke beursvloer’. Tijdens deze bijeenkomst komen bedrijven en vrijwilligersorganisaties samen om te netwerken en handelen in concrete zaken als mankracht, kennis, materialen en middelen. Een aantal van de ‘matches’ die JN gemaakt heeft zijn hier ontstaan. Voor meer informatie kijk op: www.actieradius.nu.
print_r ($cobj); ?>