Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina's van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.

 

ArdennenweekendSuperhikeSpelen is lerenBarbeque

Een activiteitenprogramma voor kinderen

"Dictatuur of democratie?"

 

Of het nou scouting is, Jong Nederland of een voetbaltraining. Iedere leider heeft zijn eigen stijl, dit merk je ook in de mate waarin leiders het wekelijkse programma aanhouden. Veel leiders vinden dat kinderen uitgedaagd moeten worden en dicteren zelf het activiteitenprogramma. Anderen geven de kinderen hierin graag wat vrijheid door een aantal keer vrije keus in te plannen of af te wijken van eigen ideeën. Sommigen laten de invulling van de spellen of training zelfs het liefst helemaal over aan de kinderen. 

 

Beide stijlen hebben voor- en nadelen. Bij teveel vrijheid van de kinderen is de valkuil dat de mondigste kinderen het programma dicteren en je als leider de controle verliest. Vaak beland je dan in een situatie waarin de aangeboden spellen per definitie 'stom' zijn en de kinderen altijd zelf willen beslissen. Dit is geen fijne situatie. Vraag ze maar eens om een lijst met favoriete activiteiten, ik durf te wedden dat ze als groep niet verder komen dan drie of vier spellen die ze met zijn allen ook echt leuk vinden! Basisschool kinderen, maar ook middelbare school jeugd, hebben niet het vermogen om weken achter elkaar een gevarieerd en uitdagend programma voor de hele groep te verzinnen. Het komt vaak op hetzelfde neer. Daar komen ze ook niet voor naar Jong Nederland. Hoewel ze het in een discussie over het activiteitenprogramma niet altijd zullen toegeven, willen ze uitgedaagd worden. De kinderen weten vaak ook niet wat ze dan wél leuk vinden, geen enkel kind vind het leuk om elke week hetzelfde te doen.

 

Aan de andere kant denk ik dat iedereen het er wel over eens is dat het bieden van een gevarieerd en goed voorbereid programma, hoe leuk het in jou ogen ook mag lijken, niet altijd genoeg is. Kinderen willen activiteiten doen waar ze zelf achter staan! Ze willen het gevoel hebben dat er naar hen wordt geluisterd.

 

Een goede groepsleider of trainer voelt feilloos aan wat de optimale mix is van keuzevrijheid voor de kinderen en zijn eigen controle over de groep. In een ideale situatie pikt de leider signalen op van de kinderen en past de activiteiten aan op deze signalen. Hij/zij geeft ze het gevoel dat ze dingen doen die ze leuk vinden en zélf hebben gekozen, maar behoudt de leiding over het hoe, wat en wanneer! 

 

Hoe vind je deze optimale mix? Een paar tips:

 

Ga bij de start van het seizoen altijd uit van je eigen programma. Als je de kinderen al meteen de regie geeft zul je na de derde training, bijeenkomst of clubavond met je handen in het haar staan omdat de kinderen geen ideeën meer hebben en alle spellen die jij aandraagt niet leuk vinden. Kom nooit onvoorbereid naar de club. Voorkom te allen tijde de situatie waarin je bij aanvang voor de groep staat en aan de kinderen vraagt: "Wat zullen we gaan doen?" Als je aan het begin van de avond die discussie nog moet voeren is het te laat. Bovendien geef je de kinderen het gevoel dat ze voorafgaand aan de bijeenkomst kunnen bepalen wat jullie gaan doen, dit gaat van kwaad tot erger.

 

Laat de kinderen tijdens de eerste bijeenkomst het activiteitenprogramma zien, of lees het voor. Laat ze het samen bespreken en luister aandachtig! Probeer uit de opmerkingen op te maken welke spellen ze niet leuk vinden maar vraag ze nooit om te kiezen welke activiteiten ze willen vervangen. Dan geef je de regie uit handen. Door goed te luisteren kun je bijna altijd de vinger op de zere plek leggen. Welke activiteit(en) vindt de groep echt niet leuk? 

 

Vraag de kinderen gerust naar ideeën! Wat vinden ze juist wel echt leuk om te doen? Maak er echter geen discussie van; hou het kort en luchtig. Bedank ze voor hun ideeën en ga vervolgens over tot de orde van de dag; de wei in! Voer de activiteit van die dag uit en onthoud de feedback. 

 

Neem de inbreng van de kinderen mee naar huis en kom de week erna enthousiast met de mededeling dat je hun ideeën hebt verwerkt in een nieuw programma. Bijvoorbeeld door de minder populaire activiteiten te vervangen, of twee á drie vooraf opengelaten bijeenkomsten in te vullen. Zo biedt je de kinderen inspraak én voorkom je discussie over het programma tijdens de club. 

 

Als je dan toch in een situatie komt waar de kinderen het tijdens de club niet meer leuk vinden zorg dan dat je altijd een alternatief hebt. Voorkom die eindeloze discussie, neem bij de kinderen bij de hand en hak de knoop door! Ook in deze alternatieven kun je de kinderen op creatieve wijze inspraak geven. Geheel naar het idee van Ellen van Heesch: Laat de kinderen aan het begin van het seizoen elk een aantal favoriete activiteiten van ongeveer 15 tot 30 minuten op een briefje schrijven. Schrijf zelf ook een paar ideeën op. Verzamel de briefjes in een pot en telkens als er wat tijd over is of de activiteit toch niet leuk blijkt haal je een idee uit de pot om uit te voeren.

 

Mijn ervaring is dat elke groep kinderen anders is in hun behoefte naar keuzevrijheid. Dit heeft meer met karakters, onderlinge samenhang in de groep en ervaringen van de kinderen te maken dan met leeftijd, interesses of geslacht. Luister naar signalen van je groep en probeer een beeld te vormen van deze behoefte zonder er teveel naar te vragen. Lukt het je vervolgens om op creatieve wijze een programma te maken met inbreng van jezelf én de kinderen dat enthousiast wordt ontvangen? Dan heb je de goede mix tussen dictatuur en democratie gevonden! 

 

Succes!

 

Jan Kaak

Laat een reactie achter



(Uw e-mailadres wordt niet publiekelijk weergegeven.)


Captcha Code

Klik op de afbeelding voor een andere captcha.


GELUK

8 februari 2013

OPENINGSBLOG

8 februari 2013

Praat mee